התאמת פרגולה לעיצוב הגינה

פרגולות עץ מתהדרות במראה טבעי שמשתלב נהדר עם כל גינה. אבל על מנת לבנות את הפרגולה שהכי תתאים לגינה שלנו, צריך גם להסתכל על פרמטרים כמו מבנה הפרגולה, סוג העץ ממנה בונים אותה והכיסוי העליון של הפרגולה.

סוג הפרגולה

הפרגולה הכי בסיסית היא פרגולה על ארבעה עמודים עם גג, את הפרגולה הזו ניתן למקם בכל מקום בחצר והיא לא זקוקה לקיר תומך. לעומת זאת, פרגולה תלויה היא פרגולה שנשענת על קיר ולכן היא זקוקה רק לשני עמודים שיתמכו בה.
כמו כן, יש פרגולות עם חיבור סמוי בהן לא משתמשים או לפחות לא רואים את חיבורי הברזל והברגים, כך שלפרגולה יש מראה אפילו יותר טבעי מאשר בדרך כלל.

סוג העץ

המראה הכללי של פרגולות מעוצבות לגינה נקבע בעיקר על פי סוג העץ ממנו הן בנויות. סוג העץ משפיע ישירות גם על אופן התחזוקה של הפרגולה.

יש מספר עצים עיקריים שמתאימים לתנאי האקלים של בארץ:

אורן פיני – מקורו כמובן בפינלנד, אבל כיום מגדלים אותו במקומות נוספים. צבעו חום – צהבהב המושך את העין, אבל הוא דורש תחזוקה רבה ולעיתים גם כיסוי מגן לקורות.

אשוחית – מדובר בעץ הדומה לעץ האשוח אך אינו זהה לו. צבעו לבן – צהבהב ולקורות יש ברק טבעי.

אשוח דאגלס – עוד עץ שאינו דומה לעץ האשוח המוכר לנו מחג המולד ולמעשה מדובר בעץ שמגיע מקנדה וצבעו חום אדמדם. הוא יחסית עמיד ולכן אין צורך לחטא אותו לפני השימוש.

עץ ארז (עץ סידר) – עץ פופולארי ונפוץ, הוא אמנם רך, אבל עמיד יחסית. בעל ריח חזק שלא כולם אוהבים, כך שיש לקחת את זה בחשבון לפני שבוחרים בו. כמו כן, הוא יקר יותר מאשר העצים ממשפחת האורנים.

פרגולה בעת עיצוב גינה

בניית פרגולה מעוצבת מעץ גושני

עץ גושני הוא כינוי נפוץ למספר לוחות עץ שנדחסו יחדיו לאחר שהודבקו זה לזה. מדובר בטכניקה שהופכת את הפרגולה לעמידה מאוד, אבל מאפשרת גם ליצור מפתחים גדולים וקורות ארוכות עבור מי שרוצה להצל על שטח גדול במיוחד. הפרגולה המתקבלת בסופו של דבר היא בעלת מראה כפרי מרשים.
גם כאן, רוב הפרגולות הגושניות בנויות מעצים שונים ממינים שונים של עץ האורן.

כיסויים שונים לפרגולה

מגוון הכיסויים לפרגולות עץ מעוצבות היא גדול יחסית ומעניקות לפרגולה גוון ייחודי יותר. סוגי הכיסויים הנפוצים עבור הצללה הם מחצלות במבוק, לוחות עץ (לאטות),סרגלי תריס (זווית של 45 מעלות) ורשתות צל מעץ.

ישנם גם כיסויים מסיבים יותר מפני גשם. סנטף הוא אחד הפופולאריים יותר ועשוי מפלסטיק גלי ומגן גם מפני קרינת השמש. הפוליגל הוא חומר נוסף, אך למרות שמו, הוא ישר דווקא ישר ושטוח. הן את הסנטף והן את הפוליגל ניתן להשיג במספר צבעים והם מתאימים לאקלים הישראלי מכיוון שהם מיוצרים בארץ.
לבסוף, אפשר לבחור גם בברזנט שהוא פלסטיק קשיח ומוגן מפני מים.

סוג נוסף של כיסוי לפרגולה הוא כמובן כיסוי הרעפים. היום לא חייבים להסתפק ברעפי חמר קלאסים, ויש גם רעפים מסוג שינגלס שמתהדקים אל הפרגולה במשך הזמן. בכל מקרה, על מנת שיהיה אפשר להתקין כיסוי רעפים על פרגולה חדשה או קיימת, היא חייבת לכלול שיפוע מסוים כלפי חוץ, השיפוע גם יאפשר להוסיף מרזב למניעת הצפה.

ראו גם: מסלעות ואבן