שילוב סוככים באדריכלות נוף

שילוב סוככים באדריכלות נוףאדריכל נוף הוא אותו מומחה שעוסק בעיצוב של מרחבים פתוחים בשטחים פרטיים, ציבוריים ועירוניים. כל אחד מאיתנו מכיר את תוצאות עבודתו של אדריכל נוף זה או אחר, תוצאות הבאות לידי ביטוי כאשר נכנסים לפארק בעיר זו או אחרת ונהנה מאותם אלמנטים עיצוביים ופעמים רבות גם פונקציונאליים המפוזרים במרחב. אלמנטים כמו כיכרות פרחים, צמחייה מעוצבת, ספסלי ישיבה, מכשירי כושר ציבוריים המותאמים לאותו פארק, משחקי ילדים, סוככים ופרגולות. במאמר זה נתמקד בכל הקשור אל שילוב סוככים באדריכלות נוף.

הסוככים – היתרונות החסרונות ועוד

הפירוש המילונאי לסוכך הוא מתקן שדומה לגגון ותפקידו לגונן מפני השמש ומפני הגשם. רוב האנשים אינם מודעים לכך שיש הבדלים משמעותיים בין סוככים לבין אמצעי הצללה אחרים, כמו למשל פרגולות. שכן, אלו אינם מקובעים לקרקע אלא רק לקיר אחד של מבנה ואילו פרגולות מקובעות לקרקע על ידי עמודים.

בנוסף, תקרת הסוכך היא לעיתים אטומה, הסוכך בעל משקל קל יותר מהפרגולה, יש סוככים אותם ניתן לקפל ולכן הם מתאימים גם למקומות בהם אין שמש קבועה, הסוכך הינו בעל מראה מינימליסטי וגמיש מבחינה עיצובית. החסרונות של הסוככים הם שהם אינם עמידים במאת האחוזים לרוחות חזקות והמחיר שלהם (כמו כל מוצר איכותי), אינו זול במיוחד.

סוגים שונים של סוככים

יתרון נוסף ומרכזי ביותר הוא שישנם סוככים מסוגים רבים ולכן אדריכל נוף יכול להתאים את הסוכך בו הוא מעוניין לכמעט כל אזור. שילוב של סוכך זה או אחר במסגרת תכנית של אדריכל נוף יקבע בהתאם לסביבה בה הוא מעוניין להתקין את הסוכך והמטרה.

עיצוב פרגולה מהממת

סוגי הסוככים הקיימים הם:

סוככים קבועים

אידיאליים למרחבים חיצוניים. סוכך קבוע עשוי משלד מתכת שעליו חומר קשיח.

סוככי כבלים

אידיאליים גם הם למרחבים חיצוניים. כאן הבד של הסוכך נפרש על גבי כבלים או מסילות. היתרונות של סוכך זה באים לידי ביטוי בכך שהעלות שלו אינה יקרה ושהוא אידיאלי לשטחים גדולים.

סוככי זרועות

סוכך זה נפתח על ידי פרישת זרועות קדימה ופרישת הבד. יש סוככי קסטה וסוככים ללא קסטה.

סוככי מרקיזה

מיועדים בעיקר למרפסות בתים. מעניקים לוק אירופאי למקום.

השאלות שינחו את אדריכל הנוף לגבי בחירת הסוכך הנכון לו הן מהו הסוכך המתאים לתנאי החוץ של אותו שטח בו הוא מעוניין למקם אותו, האם הסוכך מגן גם מפני גשם וגם משמש כאמצעי הצללה מפני השמש הישראלית היוקדת, האם אותו סוכך אכן יכסה גודל מסוים של שטח, האם הוא מעוניין בסוכך קבוע או מתקפל.

האם האסתטיות חשובה כמו הפונקציונאליות של סוכך ומה התקציב המיועד לסוכך.לסיכום, סוככים משתלבים באופן אידיאלי בתכניות וביישום של אדריכלי נוף, דבר אותו הבא לידי ביטוי בריבוי הסוככים בגינות העירוניות, בפארקים ובחלקים שונים של העיר.